Palvelut

raskaushieronta

Osteopatia     |     Naprapatia     |     Kinesioteippaus

Akupunktio

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomuoto, jonka tavoitteena on tasapainottaa kehon energioita ja lievittää kipua. Hoidossa käytetään ohuita, steriilejä kertakäyttöneuloja, joita pistetään energiakanavien eli meridiaanien varrella oleviin akupisteisiin.

Akupunktiota käytetään mm. päänsäryn, migreenin, niska- ja selkävaivojen sekä nivel- ja lihaskipujen hoitoon.

Fysioterapia

Fysioterapia on kivun poistamista sekä ihmisten työkyvyn, toimintakyvyn ja liikkumisen edistämistä. Se on näiden häiriöiden korjaamista ja niiden vaikutuksien tasaamista, myös ennaltaehkäisevästi.

Kuntoutujan omalla aktiivisuudella on tärkeä rooli fysioterapiassa. Ihmistä ohjataan ottamaan itse vastuuta omasta terveydestään, toimintakyvystään ja niiden edistämiseen liittyvistä valinnoista.

Fysioterapian hoitomuotoja ovat mm.
– ultraääni eli syvälämpöhoito
– sähkökipuhoidot
– lämpö- ja kylmähoidot
– hieronta ja liikehoidot

KELA korvaa osan lääkärin lähetteellä tulevan asiakkaan fysioterapiasta.

Klassinen hieronta

Klassinen hieronta on lihaksia rentouttavaa, pehmeiden kudosten muokkaavaa käsittelyä.

Siinä käytetään sivelyotteiden lisäksi mm. hankaus-, mobilisointi- ja venytystekniikoita.

Hieronta lisää aineenvaihduntaa, vilkastuttaa sekä verenkiertoa että lymfakiertoa. Hermostolliset vaikutukset edistävät rentouden tunnetta ja hieronnan jälkeen syntyy levollinen olotila.

Klassinen hieronta sopii kaikille, myös urheilua harrastaville.

Urheiluhieronta

Urheiluhieronta perustuu klassiseen hierontaan, mutta on otteiltaan ja tekniikoiltaan monipuolisempaa sekä tarvittaessa hyvinkin voimakasta.

Klassisen hieronnan otteiden lisäksi urheiluhieronnassa käytetään erityisesti poikittaishierontaa, painallus- ja puserteluotteita sekä ravistelua että passiivisia venytystekniikoita. Näiden tekniikoiden tavoitteena on poistaa lihasten jännitteisyyttä, ylläpitää venyvyyttä ja nivelten liikelaajuuksia sekä ehkäistä rasitusvammojen syntymistä ja edistää niiden paranemista.

Koulutettujen urheiluhierojien erityisosaamisena on urheilijoiden kokonaisvaltainen hoito, valmennusopin tuntemus ja liikehoidot.

Urheiluhieronta soveltuu jokaiselle, ei ainoastaan urheilua harrastaville.

Raskaushieronta

Raskaus tuo tullessaan suuria muutoksia naisen keholle, vieläpä kohtuullisen pienessä ajassa. Onkin siis ensisijaisen tärkeää, että raskausaikana kertyneet jumitukset hoidettaisiin vartalosta pois ennen synnytystä. Etenkin jos keho on kaivannut hierontaa jo ennen raskautta. Samalla hieronta auttaa kehoa valmistautumaan tulevaan synnytykseen, sekä nopeuttaa siitä palautumista.

Raskausieronta on turvallista koko raskauden ajan. Tulevaa äitiä voidaan siis hieroa aivan raskauden ensi hetkistä,
synnytyksen kynnykselle asti. Raskaushieronnassa voidaan hieroa joko koko vartalo tai keskittyä jalkoihin taikka niskahartia-seutuun. Hieronnan ajan tuleva äiti lepäilee mukavasti kyljellään sekä puoli-istuvassa asennossa.

Lue lisää täältä: http://raskaushieronta.fi/

Osteopatia

Osteopatia on kehon kokonaisvaltainen hoitomuoto. Osteopaatin erikoisalana on kehon nivelten ja pehmytkudosten toiminnallisten häiriöiden ja kiputilojen käsintehtävä tutkiminen ja hoito.

Tyypillisimpiä osteopaatin hoitamia vaivoja ovat:
– alaselkäkipu
– rintarangan kipu tai jäykkyys
– niska-hartiavaivat, päänsärky ja migreeni
– lantion seudun kivut
– käsien puutuminen
– hermosäryt
– lonkkakivut, alaraajojen rasitusperäiset oireet
– kyynärpäävaivat, olkapäävaivat
– stressi ja siitä johtuvat kehon jännitystilat
– rasitus- ja urheiluvammat

Osteopaatilla on käytössään laaja valikoima erilaisia hoitotekniikoita, joiden tavoitteena on lisätä nivelten liikkuvuutta, poistaa lihasten jännityksiä, parantaa paikallista verenkiertoa, tasapainottaa hermoston toimintaa ja siten tukea kehon omaa korjausmekanismia.

Osteopaatin ammattitaidon osaamiseen kuuluu hyvä tuki- ja liikuntaelimistön anatomian, fysiologian ja biomekaniikan tunteminen. Pysyvien tulosten saavuttamiseksi tarkalla tutkimisella ja perusteellisella hoidolla vaikutetaan oireiden lievittämisen lisäksi oireiden aiheuttajiin. Vastaanotolle voi tulla vaikka mitään erityistä vaivaa ei olisikaan. Osteopaatti kartoittaa kehon tilan ja mahdollisiin ongelmille altistaviin tekijöihin voidaan puuttua ennaltaehkäisevästi.

Osteopatia on hoitomuotona pehmeä sekä tehokas ja sopii siten kaikenikäisille ja -kuntoisille. Osteopatialla hoidetaan esimerkiksi paljon myös raskaana olevia.

Ammattikorkeakoulututkinto osteopaatiksi kestää 4 vuotta ja on laajin tuki- ja liikuntaelimistöön erikoistunut koulutus Suomessa. Osteopaatti on Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran rekisteröimä nimikesuojattu terveydenhoitoalan ammattilainen.

Lue lisää täältä: http://www.osteopaattimarikaaalto.fi/

Naprapatia

Naprapaatti on manuaalisen lääketieteen asiantuntija, jonka erikoisalaa on tutkia ja hoitaa tuki- ja liikuntaelinongelmia kuten selkä- ja niskakipuja, niveloireita, lihasvammoja, hermokudoksen kiputiloja (esim. iskiasoireet) ja rasitusperäisiä ongelmia. Lisäksi päänsärky ja huimausoireet kuuluvat naprapaatin hoitamiin ongelmiin. Naprapaatin käyttämiin hoitomenetelmiin kuuluu nivelen mobilisaatio ja manipulaatio, pehmytkudoskäsittelyt (hieronta, venytykset), harjoitusterapia sekä erilaiset fysikaaliset hoidot (sähkö, lämpö, kylmä). Vastaanotolle voi tulla lääkärin lähetteellä tai ilman.

Kinesioteippaus

Kinesioteippaus on japanilaisen Kenzo Kazen jo 1970 -luvulla kehittämä teippausmenetelmä. Teippausta voidaan käyttää laajalti erilaisiin tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin. Kinesioteippauksen avulla pystytään poistamaan tehokkaasti kiputiloja, parantamaan nivelten liikkuvuutta, ohjaamaan lihasten ja nivelten liikeratoja, vähentämään turvotusta sekä nopeuttamaan vammautuneen kudoksen paranemista.  Teippauksen tavoitteena on saada hoidon vaikutus kestäväksi myös hoitokerran jälkeen. Vaikutukset ovat usein todettavissa välittömästi teippauksen jälkeen.

Teippaus kestää iholla yleensä muutamasta päivästä jopa 2 viikkoon. Teippi läpäisee hien ja kestää suihkun sekä saunomisen. Kinesioteippaus eroaa perinteisestä urheiluteippauksesta siinä, ettei se rajoita tuettavan alueen liikkettä, vaan tuki perustuu tuntoaistin stimulaatioon.